کولر گازی ال جی 24000

بررسی انواع کولر گازی

کولر گازی ال جی 24000

بررسی انواع کولر گازی

بررسی صدای کولر گازی و رفع آن

دوشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۵:۰۱ ب.ظ

علت صدای زیاد کولر گازی و رفع آن

در بعضی از کولرهای گازی پس از مدتی از پنل آنها صداهایی می آید که مزاحمت خانواده و آسایش آنها می شود. در این مطلب در مورد رفع مشکل صدای پنل کولرگازی صحبت می کنیم

در این پست قصد داریم تا با نگاهی به عمده دلایل بروز این مشکل راه های بر طرف کردن مشکل صدای پنل کولر گازی را هم بیان کنیم

در مقاله تعمیر کولر گازی قبلا سایر ایراد ها و مشکلات رایج این وسیله خانگی مرور شد که خواهشمند است در صورت نیاز به این مقاله مراجعه فرمایید

رفع مشکل صدای پنل کولرگازی.1

نصب کولر گازی توسط همکاران ما

وقتی کولر به صدا می افتد و این عیب از پنل داخلی است باید به دنبال ریشه این عیب بگردید و خیلی ساده مشکل را برطرف کنید. بسیاری از مشکلات کولرهای گازی را در مقاله تعمیر کولر گازی تشریح کردیم و علاقمندان به یافتن سایر عیوب کولر گازی با یک مطالعه اجمالی این مقاله بدون تردید راه حل مشکل خود را خواهند یافت.

در این مقاله قصد داریم دلایل بروز صدا در پنل داخلی کولر گازی را با هم مرور کنیم. هر یک از دلایل زیر می تواند منشا صدای پنل داخلی کولر گازی باشد. برای اطمینان از بررسی صحیح و یافتن مشکل به ترتیب موارد زیر را تست کنید:

آیا پنل داخلی کولر گازی به شکل صحیح به دیوار اتصال داده شده است؟
بدون تردید ثابت نبودن و لرزش بخصوص در وسایل برقی یکی از دلایل اصلی ایجاد صدا است. ممکن است در زمان نصب کولر گازی نصاب و یا سرویسکار کولر گازی با عجله کار کرده باشد و کولر را خیلی خوب روی پایه های صفحه نصب قرار نداده باشد. مثلا یکی از پایه ها جا نیوفتاده باشد. اگر این موضوع درست باشد با جا انداختن پنل داخلی مشکل حل خواهد شد.

گاهی هم ممکن است صفحه نصب کولر گازی شل شده باشد. معمولا در برخی از دیوارها این اتفاق می افتد و بعد از مدتی جای پیچ ها گشاد می کند و صفحه نصب شل می شود و شروع به لرزش در حال کار می کند که این خود باعث تولید صدا می شود. در صورت دیدن این مشکل باید با استفاده از دو پیچ دیگر صفحه را در جای خود محکم کنید.

رفع مشکل صدای پنل کولرگازی.2

دریچه پنل داخلی شل شده است

اگر دریچه پنل داخلی شل شده باشد این دریچه استیبل نخواهد بود و با به حرکت در آمدن باد کولر شروع به لرزش می کند و تولید صدا می کند. معمولا این دریچه ها با پیچ هایی مهار شده اند که در صورت مشاهده این وضعیت باید سفت شوند.

رفع مشکل صدای پنل کولرگازی.3

بلوور کولر گازی خراب است
اصلی ترین دلیل صدای عجیب، صدای جیر جیر و نا متعارف در پنل داخلی کولر گازی خراب شدن بلوور است. بلوور یا همان دمنده کولر گازی با استفاده از موتور و بلبرینگی به حرکت در می آید و باد را به داخل اتاق هدایت می کند. در نتیجه عواملی که می تواند در خرابی بلوور نقش داشته باشد می تواند عوامل زیر باشد

بلبرینگ بلوور خراب شده است
ممکن است به دلیل خشک شدن بلبرینگ چرخش بلوور با مشکل مواجه شده و صدای جیر جیر بدهد. در این حالت بلبرینگ را باید روغن کاری کنید. اگر مشکل حل شد که هیچ اما اگر مشکل حل نشد باید یک سرویسکار کولر گازی را خبر کنید تا بلبرینگ بلوور کولر را برای شما تعویض کنید.

رفع مشکل صدای پنل کولرگازی.4

بوشن بلوور گشاد کرده است
بوشن بلوور محور بلوور را در اختیار دارد. گاهی به دلیل فرسودگی و یا جنس نامناسب این بوشن گشاد می کند و محور بلوور به درستی در این بوشن درگیر نمی شود و همین موضوع باعث می شود تا صداهایی تق تق مانند و یا ضربه ای به گوش برسد که نشان می دهد که محور و یا دسته در جای خود به درستی نمی نشیند و این به دلیل گشاد بودن بوشن است.

البته گاهی هم به دلایل نامشخص بوشن دچار ترک و یا شکستگی می شود که این موضوع هم دقیقا باعث همین صدا می شود با این تفاوت که گاها با عمیق بودن شکستگی بلوور اصلا کار نمی کند و با صدای زیادی توقف می کند

موتور بلوور سوخته است


اگر کولر گازی علی رغم روشن شدن بوی سوختگی می دهد و یا باد نمی زند و در ضمن صدایی ریز هم دارد این نشان می دهد که موتور بلوور سوخته و یا نیم سوز شده و توان چرخش بلوور را ندارد. در این حالت شوک هایی به موتور وارد می شود این موضوع صدایی تیک تیک را ایجاد می کند و بلوور را درست به چرخش در نمی آورد

رفع مشکل صدای پنل کولرگازی.5

تاب برداشتن شفت بلوور
شفت بلوور گاها به دلایلی مانند ضربه خوردن، جنس نامناسب، شوک الکتریکی، داغ کردن موتور بلوور و ... می تواند تاب بردارد. تاب برداشتن شفت بلوور باعث می شود که بلوور به خوبی به چرخش در نیاید و در هر بار چرخش خود به احتمال زیاد به یکی از اجزا کولر برخورد کند و یا درگیر شود که این موضوع تولید صدا می کند.

ضمن اینکه چرخش نا موزون بلوور خود باعث می شود که صدای چرخش نامناسب در فضا ایجاد شود و صدایی هو هو مانند می کند.

در صورت تاب برداشتن شفت موتور بلوور باید موتور را بصورت کامل تعویض کنید

رفع مشکل صدای پنل کولرگازی.6

موتور بلوور کولر گازی

شکستگی پره های بلوور
گاهی هم به دلیل شکسته شدن پره ها بلوور صدای کولر گازی تغییر می کند. هر چند در اغلب موارد شکستن پره ها خللی در کار بلوور ایجاد نمی کند اما بصورت کلی با خراب شدن هر یک از پره ها خلاء هوای ایجاد شده در گردش بلوور باعث تولید صدایی زوزه مانند می شود.

البته گاهی هم شکستن پره بصورت کامل اتفاق نمی افتد و پره در مسیر گردش بلوور قرار می گیرد و باعث تولید صدا می شود

در این حالت تنها راه تعویض بلوور می باشد که باید مطابق با مدل دستگاه بلوور تهیه شود.

رفع مشکل صدای پنل کولرگازی.7

بلوور کولر گازی

جا نبودن بلوور
البته این مدل خرابی خیلی کم دیده می شود. معمولا در زمانی که به دلایل دیگر اقدام به تعمیر کولر گازی می کنید ممکن است بلوور از جای خود خارج شده باشد و یا سرویسکار کولر گازی بلوور را به خوبی در جای خود قرار نداده باشد. در برخی از موارد هم جابه جایی و تکان شدید کولر گازی باعث می شود بلوور از جای خود خارج شود. در این حالت بلوور یا اصلا کار نمی کند و یا با صدایی نا هنجار کار می کند.

برای رفع این مشکل تنها نیاز است که بلوور را در جای خود به درستی قرار دهید.

رفع مشکل صدای پنل کولرگازی.8

کثیف شدن بلوور
گاهی دلیل صدای زیاد کولر گازی بلوور است اما نه به دلیل موارد فوق. در این زمان به دلیل کثیف شدن بیش از اندازه بلوور عملیات چرخش موتور و یا هوا کشیدن آن با مشکل مواجه می شود و صدای جیغ مانند و یا زوزه مانند شنیده می شود.

این مشکل گاها حتی در مکش و کارکرد بلوور هم مشکل ایجاد می کند و باعث می شود تا موتور بلوور بسوزد. این در حالی است که به راحتی می توان با انجام یک سرویس دوره ای کولر گازی این مشکل را از قبل برطرف کرد.

برای حل شدن این مشل باید کولر را باز کنید و اقدام به سرویس کولر گازی بکنید. اگر آلودگی زیاد است بهتر است حتما کار تمیز کاری با دقت و توسط تعمیرکار کولر گازی انجام شود.

رفع مشکل صدای پنل کولرگازی.9

قاب پنل کولر گازی شل شده است
در برخی از موارد هم بعد از مدتی قاب کولر شل می شود و در هنگام کار این قاب است که با عملیات کولر دچار لرزش می شود و تولید صدا می کند. در این مرحله تنها باید علت شناسایی و قاب پنل سفت شود.

در زمان سرویس کولر گازی حتما قاب و بدنه کولر گازی را تست کنید و یک آچار کشی سطحی داشته باشید

یکی از اتصالات داخلی کولر شل شده است
در این حالت هم باز مشکل قبل پیش می آید به این صورت که با کار کردن کولر گازی قطعاتی که شل شده اند به لرزش در می آیند و تولید صدا می کنند

برای این کار سرویسکار کولر گازی با تست تمامی قطعات باید قطعه شل شده را پیدا کند و با لحیم کاری و یا با پیچ آن را سفت کند.

رفع مشکل صدای زیاد کمپرسور

کمپرسور یکی از اصلی ترین قطعات الکترونیکی و قلب تپنده کولر گازی است. کمپرسور و یا موتور کولر گازی بواسطه یک روتور و یک سیم پیچ کار خود را انجام می دهد و اصلی ترین وظیفه آن بالا بردن فشار مبرد در سیکل کولر گازی است.

معمولا یکی از مشکلات کولرهای گازی بعد از مدتی فعالیت سر و صدای زیاد آنها است که بسیاری از مصرف کنندگان را از این موضوع شاکی می کند. قبلا در مقاله ای توضیح دادیم که دلیل اصل سر و صدا از پنل داخلی معمولا می تواند مرتبط با بلوور و یا اجزا مرتبط با آن باشد که می توانید توضیحات کامل را در این مقاله به نام علت سر و صدای پنل داخلی کولر گازی مطالعه فرمایید.

اما گاهی صدا از پنل خارجی است. به دلیل ارتباطی که این پنل با پنل داخلی دارد معمولا اگر صدایی از پنل خارجی هم تولید شود هرچند این صدا کم باشد ولی باز وارد محیط خانه می شود.

موتور و یا کمپرسور کولر گازی عموما منشا اصلی این سر و صدا است. معمولا با فرسوده شدن و یا گذر زمان از نصب کولر گازی و بعد از چند سال این صدا کمی بیشتر می شود که این موضوع خیلی غیر طبیعی نیست و عمدتا به دلیل عدم سرویس کولر گازی در زمان های مناسب بوده و با یک سرویس و تمیز کاری معمولا صدای کمپرسور قطع می شود.

رفع مشکل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی 1

اما اگر با سرویس کولر گازی این صدا بهبود نیافت باید بصورت دقیق و موشکافانه کمپرسور را مورد بررسی قرار دهیم.

علت صدای زیاد کمپرسور کولر گازی

گفتیم که دو بخش اصلی کمپرسورکولر گازی سیم پیچ و روتور هستند که با استفاده از یک بدنه فولادی محافظت می شوند. عمدتا دلیل اصلی صدای کمپرسور یکی از این دو عامل می باشند. اما قبل از هر موضوعی و برای اطمینان از اینکه دلیل اصلی صدای کمپرسور کولر گازی چیست باید کمپرسور را تست کنیم.

قبلا در مقاله تعمیر کمپرسور کولر گازی نحوه تست کمپرسور را کاملا توضیح دادیم. علاقمندان به شناخت روش تعمیر کمپرسور بهتر است این مقاله را بصورت دقیقا مطالعه کنند.

چهار حالت کلی ممکن است در تشخیص علت صدای زیاد کمپرسور به ما کمک کند:

اولین نکته داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور در زمان فعالیت کولر گازی و بوی داغی و یا سوختگی


قطع شدن برق در زمان روشن شدن و یا کمی کار کردن کولر گازی


نشتی روغن در اطراف کمپرسور


لرزش کمپرسور در زمان کار کردن


هرگاه هر یک از این عوامل به وجود بیاید و کمپرسور صدای زیادی داشته باشد با نشانه های ظاهری می توان یک نتیجه گیری کلی کرد اما در نظر داشته باشید همواره راهکار اصلی تشخیص خرابی کمپرسور تست دقیق آن می باشد.

رفع مشکل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی 2

کمپرسور صدا می کند و هم زمان داغ می شود و بوی داغی می دهد؟

اگر این حالت در کمپرسور دیده شد نشان دهنده دو موضوع اساسی است. در این حالت یا سیم پیچی موتور نیم سوز شده است و یا روتور به بدنه کمپرسور درگیر می شود.

معمولا اگر سیم پیچی کمپرسور بسوزد کمپرسور اصلا روشن نمی شود که در این مقوله به آن نمی پردازیم. اما اگر کمپرسور با صدای زوزه ماننده و خفیفی کار می کند و داغ می شود نشان می دهد که سیم پیچی نیم سوز شده است. در حالت دیگر این است که روتور مشکل پیدا کرده و یا با بدنه و یا داخل سیم پیچ درگیر می شود و تولید صدا می کند.

در هر دو حالت توصیه می شود که کمپرسور کاملا تعویض شود زیرا هزینه تعمیر کمپرسور زیاد است و هر کسی هم این کار را نمی تواند انجام دهد.

رفع مشکل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی 3

تعمیر کمپرسور توسط همکاران ما

قطع شدن برق در زمان روشن شدن و یا کمی کار کردن کولر گازی

معمولا این مشکل به خازن کمپرسور مربوط می شود. در این حالت خازن راه انداز سوخته و با صدای تق مانند قبل از روشن شدن کولر گازی ، کولر گازی خاموش می شود. بنابراین وقتی کولر وارد فاز فعالیت نمی شود علت صدا خازن بوده و یا به اصطلاح اولود کرده و با تعویض خازن می توان مشکل را برطرف کرد.

رفع مشکل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی 4

خازن کمپرسور کولر گازی

کمپرسور صدا می کند و نشتی روغن دارد

معمولا از نشانه های نیم سوز شدن کمپرسور کولر گازی نشت روغن از آن است. در این مورد خاص هم باید دقیقا مطابق با روش اول کمپرسور تعویض و یا نهایتا تعمیر شود.

لرزش کمپرسور در زمان کار کردن

یکی از علت های شایع صدای کمپرسور کولر گازی ثابت نبودن کمپرسور در محل خود می باشد. احتمال این موضوع را می توان در دو بحث خلاصه کرد. یا اینکه پنل خارجی در جایگاه مناسبی نصب نشده و باعث استقرار بد کمپرسور شده است و یا اینکه خود کمپرسور از پایه جدا شده و دچار لرزش شده است. در این حالت لرزش کمپرسور باعث می شود روتور مناسب کار نکند و کارکرد آن با مشکل مواجه شده و تولید صدا بکند.

در این شرایط باید اگر مشکل از جایگان بد نصب پنل خارجی است، محل نصب پنل خارجی را عوض کنید تا صدا کمتر شود اما اگر پایه و یا پایه های کمپرسور کنده شده باید پایه ها را در جای خود اتصال دهید.

رفع مشکل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی 5

محل قرار گرفتن کمپرسور کولر گازی در پنل خارجی

البته به غیر از موارد فوق دیده شده است که گاها دلایل دیگری نیز باعث تولید صدا در کمپرسور می شود که بصورت کلی می توان موارد زیر را مورد اشاره قرار داد که با یک بررسی ساده تشخیص داده می شود:

ترک برداشتن دیواره کمپرسور کولر گازی
استفاده از کمپرسور با توان کم برای کولرهای قوی تر( معمولا در زمان تعمیر و یا تعویض کمپرسور)
ضربه خوردن و کج شدن و یا له شدن بدنه کمپرسور کولر گازی
خشک شدن و عدم روغنکاری و سرویس دوره ای کولر گازی
اتصال در مسیر سیم پیچ کمپرسور کولر گازی
و ...
رفع مشکل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی 6

تعمیر کولر گازی توسط کارشناسان ما

در هر صورت به نظر می رسد تشخیص صدای کمپرسور کار ساده ای نباشد و بهتر است در صورت مشاهده صدای غیر طبیعی در کمپرسور و یا موتور کولر گازی خود حتما از یک سرویسکار متخصص کولر گازی برای بررسی موضوع صدا دعوت کنید.

منایع :
http://lgnf249sq105059.mpeblog.com/10892320/lg-18000
http://lg3200085173.articlesblogger.com/10777085/lg-30000
http://lg-3600071582.fitnell.com/25935768/lg
http://lg-inverter-v62728.bloggin-ads.com/10848571/lg
http://lg2600004715.blogpostie.com/10844761/lg
http://lgnextplus237148.blogprodesign.com/10784641/lg
http://troyyluck.blog2learn.com/25267557/lg-artcool
http://lanezocqe.bluxeblog.com/17060611/lg
http://lg-3600093704.getblogs.net/16610880/lg-30000
http://lg900028382.timeblog.net/17666857/lg-inverter
http://lg-ks-h2468ruq38159.ka-blogs.com/16346697/lg
http://lg-dual-inverter05053.aioblogs.com/16806070/lg-24000
http://lgnextplus286284.xzblogs.com/16726164/lg
http://garrettmsxcg.collectblogs.com/16678600/lg-9000
http://lgplasmagold76430.blogofoto.com/16731440/lg-24000
http://augustdazwt.free-blogz.com/16447202/lg-inverter
http://reidcpbmw.fireblogz.com/16478949/lg-30000
http://lg-artcool08417.acidblog.net/16789977/lg-inverter
http://lukasyehjl.blog-gold.com/54804/lg-خرید-کولر-گازی
http://shanejzcds.blog-a-story.com/30436/کولر-گازی-lg-inverter-v
http://lg-3600071482.bloggerbags.com/86155/lg-کولر-گازی-پرتابل
http://lgks-h2468ruq08406.blogacep.com/50873/lg-کولر-گازی-24000
http://lg3600004826.blogrelation.com/25201/کولر-گازی-lg-مدل-تایتان
http://spencerlzocq.loginblogin.com/10507/کولر-گازی-lg-30000
http://knoxculdt.dailyhitblog.com/30529/کولر-گازی-lg-32000
http://reidhfczv.bloggosite.com/30487/lg-کولر-گازی-پرتابل
http://martinsssss.bloggerswise.com/50490/کولر-گازی-lg-بانه
http://lg-dual-inverter05059.csublogs.com/70159/lg-inverter-کولر-گازی
http://gregoryiwkym.mdkblog.com/90205/کولر-گازی-lg-9000
http://lg-3200026040.digiblogbox.com/12159432/lg-24000
http://lg-artcool59360.bloginwi.com/14506261/lg
http://lg-ks-h2468ruq26047.designi1.com/10702505/lg
http://martincjiej.educationalimpactblog.com/10718689/lg
http://lg1800041852.ivasdesign.com/10702180/lg
http://lgplasmagold28274.link4blogs.com/10787795/lg-nt247sk3
http://travispmjfa.mybloglicious.com/10799017/lg
http://keeganklhdz.post-blogs.com/10669862/lg
http://lg-nt247sk371593.review-blogger.com/10517976/lg-30000

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی